Humboldt-Universität zu Berlin - Sign Language Pedagogy and Audio Pedagogy

Inclusive Education with Sign Language

Along with our university students we examine settings of teaching in which hearing students and bilingual sign language dominant students with hearing impairment are learning together. We cooperate amongst others with Paul-Fürst-Gemeinschaftsschule and Ernst-Adolf-Eschke-Schule in Berlin as well as Stadtteilschule Hamburg-Mitte and Elbschule in Hamburg.

 

Publications:

  • Becker, Claudia; Meinhardt, Josephine (2013): Lernen mit Gebärdensprachdolmetschern. Überlegungen und Befunde zur aktuellen Praxis in Deutschland.  In: Das Zeichen 27:95, 402–415.
  • Becker, Claudia (2015): Bilingualer Unterricht als Chance für die gemeinsame Beschulung hörender und hörgeschädigter Schülerinnen und Schüler. In: Biewer, Gottfried; Böhm, Eva Theresa; Schütz, Sandra (Hrsg.): Inklusive Pädagogik in der Sekundarstufe. Stuttgart: Kohlhammer, 94-112. 1/2017, 14-19.
  • Dietrich, Ronja; Fürstenberg, Lisa; Grimm, Anna; Häußer, Laura; Meinhardt, Josephine; Peters, Susann & Ratajczak, Julia (2015): Taube und hörende Schülerinnen und Schüler lernen gemeinsam. In: Das Zeichen 29:100, S. 268–276.